Articole

Masinile designer made


Dragii mei, pentru ca tot vine primavara va propun ca luna aceasta sa ne inclinam spre arta mai mult decat o facem de obicei. Si, fiti fara grija, nu ma refer sa ne luam nevestele de mana si sa mergem la galerie, ci sa trecem in revista cateva dintre masinile “designer made” de pe la noi.

Intr-o Romanie sufocata de “cocoasele” SUV-urilor mari gen Q7, Escalade, X5 sau ML isi fac aparitia masinile “designer made”. Pretentiile romanilor au evoluat si acum sunt mult mai brand conscious, dar nu inspre marca, cat inspre design. Daca pana acum majoritatea romanilor cumparau masini nemtesti renumite pana si in varf de munte pentru fiabilitatea de care dau dovada, in 2008 la mare cautare sunt autoturismele desenate de artisti celebri sau care au primit premii importante pentru design. Noul val de cumparatori cauta sa epateze si fac asta prin intermediul look-ului exterior al masinii. Aflat zilele trecute in fata unui liceu din capitala, nu am putut sa nu asist la o discutie dintre doi baieti care abia ca implinisera 18 ani. Urmau a primi cadou din partea parintilor doua automobile low budget pe care doreau sa le tuneze dupa ultima moda. Si despre ce credeti ca vorbeau cel mai mult?! Despre modificarile aduse exteriorului. Iata ca moda masinilor “designer made” a prins si la noi, iar in cercurile pasionatilor nume ca Pininfarina, Bertone si Giugiaro sau apelative ca edge, nagare sau kinetic sunt la fel de comune ca Zara, Prada, lac, piele sau geanta la Mall-ul din Vitan. Iar cum puterea exemplului este arma redutabila am iesit seara la promenada prin centrul capitalei. Nu mare mi-a fost mirarea sa constat ca din ce in ce mai multe masini “la moda” isi plimba lasciv stapanii pe bulevard.

Nici nu am intrat bine in Piata Unirii ca am si dat “nas in nas” cu doua coupe-uri Citroen C4. Citroen C4 a adunat nu mai putin de trei premii de design in numai patru ani de existenta pe piata, printre care “World Car Design of the Year” obtinut in 2006 cu ocazia Salonului Auto de la New York. In 2005 un juriu format din designeri si artisti plastici din Italia a desemnat C4 “The Most Beautiful Car in the World”. La scurt timp a urmat o distinctie similara, “Gold Award for Outstanding Automotive Design”- Wheels Automotive Design Awards. Coupe-ul gamei, poate cea mai vanduta varianta de caroserie a elegantului C4, a fost desenat de Alxandre Malval, artizanul noului Citroen C5 care se anunta un best seller. Design-ul, pretul si dotarile cu care este echipat joaca in favoarea modelului. Pentru “timizi” C4 Coupe poate fi echipat cu o motorizare de 1.4 litri si 90 CP, iar cei mai “agili” pot opta pentru varianta speciala C4 by Loeb, dezvoltata de celebrul Sebastian Loeb.

Marea surpriza a serii s-a dovedit a fi insa un Fiat 500, model de clasa mini a carui lansare in Romania este planificata pentru luna aprilie. Dar asta nu a impiedicat o tanara domnisoara blonda sa-si expuna bijuteria inmatriculata in Italia pe marele bulevard, spre deliciul masei de pietoni care asteptam la semafor. Fiat 500 este si el un campion al trofeelor obtinute pentru design-ul non conformist cu care a fost inzestrat. Stilul retro-futurist a fost reinventat de VW cu noul Beetle si iata ca acest curent prinde din ce in ce mai mult teren, Fiat si MINI fiind doar doi dintre constructorii care valorifica aceasta noua moda. Premiul “Euro Car Body” este primul castigat de noul 500. Titlul se acorda modelelor ale caror dezvoltare implica implementarea de tehnologii noi, atat in procesul de creatie cat si cel de fabricatie. Iar ca tacamul sa fie complet, luna aceasta, Fiat 500 a fost decorat cu distinctia “Car Design of the Year”, acordata de comunitatea designer-ilor si artistilor plastici a cardesignnews.com. Creatia lui Roberto Giolito a fost apreciata chiar si de nemtii de la Auto Bild care i-au decernat premiul “Auto Bild Design Award 2007”. Pe langa acestea, Fiat 500 este “Car of the Year 2008” si a obtinut cinci stele EuroNCAP pentru protectia oferita pasagerilor in caz de impact. Conceput pentru utilizare urbana, 500 este dotat cu motorizari puternice, dar economice: 1.2 litri 69 CP, 1.4 litri 100 CP si 1.3 Mutijet Diesel 75 CP.

Chiar daca a trecut printr-un facelift discret cu ocazia Salonului Auto de le Geneva, Alfa Romeo 159 ramane la fel de actual ca in 2006 cand a castigat titlul “Best Design” in cadrul festivitatii 2006 Fleet of Honours, patronat de George Emmerson. Ca si Fiat 500, 159 a fost apreciat si de catre publicul german al revistei Auto Bild, care a considerat ca sedan-ul italian este demn de “Auto Bild Design Award 2006”. Celui care ar trebui sa-i multumim pentru faptul ca 159 exista nu este nimeni altul decat Giorgetto Giugiaro, care si-a mai lasat amprenta asupra Chevrolet-ului Aveo sau Matiz-ului. Iar pentru ca o masina frumoasa trebuie sa se faca si auzita, motorizarile puternice creeaza o simfonie deosebita: 1.9 JTS 118 CP, 2.2 JTS 136 CP, 1.9 M-Jet 120/150 CP si 2.4 M-Jet 200 CP. Iar pentru ca tot suntem in sfera automobilelor italiene laureate, nu putem trece cu vederea coupe-ul Alfa Romeo Brera, care, tot in 2006, a obtinut premiul “Most Beautiful Car in the World” cu ocazia celei de-a 21a editii a Festivalului International al Automobilului de la Paris. In juriu s-au aflat personaje importante ale automobilismului, mediei si artelor, printre care s-au numarat campionul mondial Alain Proust si designerul de lenjerie Chantal Thomass. In acelasi an, Brera a mai adaugat in vitrina cu trofee distinctiile: “European Automotive Design Award 2006” si “Best Design Award 2006-decernat de revista Autocar”.

Variatii pe aceiasi tema…

Ajuns la Piata Romana nu m-am putut abtine si, evident, am intrat intr-un magazin de haine. Chiar si “rasfoind” printre umerase m-am gandit la cateva modele eligibile pentru titlul de automobil “designer made”, insa data fiind lansarea relativ recenta pe piata nu au fost incluse in niciun concurs de gen al industriei pe 2008. Este vorba si despre Audi A5, poreclit de comunitatea cardesignnews.com “Baby Bentley” si despre care designer-ul sau Walter de Silva spune ca este cea mai frumoasa masina pe care a desenat-o. Pana si noul Citroen C5 si noua Mazda 6 se pot incadra in aceasta categorie. 6 reprezinta pentru japonezi evolutia design-ului zoom-zoom si a spiritului kizuna, legatura spirituala puternica intre om si masina pe care o conduce.

citroen_loebc4-1.jpg fiat-500.jpg alfa-romeo159.jpg alfa_romeo_brera.jpg audi-a5.jpg mazda-6.jpg

Anunțuri
Standard

3 gânduri despre „Masinile designer made

  1. In afara de faptul ca am obosit citind, imi place mult post-ul asta si tin sa-mi dau cu parerea. Desi sunt de acord cu tine cam in toate afirmatiile pe care le faci, tin sa mentionez ca preferata mea e Mazda, apoi urmeaza A5-ul. Fana Audi, apoi Mazda, dar in topul asta am pozitionat-o mai sus pe M6 pt ca arata super. Si mai e si buna, culmea! :)) Oricum, inca imi sustin opinia conform careia atunci cand o sa am bani o sa-mi achizitionez o Mazda RX8!

  2. ma bucur ca ti-a placut…imi pare rau ca ai obosit citind, insa am avut inspiratie si am scris ceva…poate poate se face material de revista:P…dap RX8 e tare rau…eu m-as multumi cu un C4 sau un 500:P

  3. Hahaha… asta stiam… usor te mai multumesti tu cu un Citroen :)) da’ nu-i nimic ca stiu ca ma plimbi si pe mine… 😛 hai, next article.. si fa-le mai scurte, nu 3 in 1 ca samponu’.. asa ai si tu mai multe articole din aceeasi categorie, iar atunci cand nu ai inspiratie, bagi continuarea… 😛 nu?
    hai sa te distrezi fain in Praga… ce ma enervezi! :))

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s