Articole

Noul Seat Ibiza-Stil si personalitate


 

Trebuie sa-mi recunosc antipatia fata de masinile de clasa mini si mica. Dincolo de utilitatea clara, atat pe plan financiar, cat si functional, sunt interiorul si portbagajul mici, rotile asemeni unor biscuiti si impresia ca circuli intr-o cutie de chibrituri. Chiar si asa, masinile mici imi rezerva uneori surprize…

 

…care ma fac sa zambesc si pentru mai mult de o clipa sa-mi doresc sa fiu in spatele volanului. Cred ca suntem destul de deschisi incat sa recunoastem ca noul Opel Corsa sau noul Ford Fiesta sunt mai mult decat simple masini mici si tind inspre statutul de « object of our desire ». Ei bine, fiti gata pentru ca urmeaza sa va prezint o masina care o sa va rupa inima in doua, exact ca un catelus de doar cateva saptamani abandonat langa bordura.

 

Este momentul razbunarii pentru sotiile care de doi ani in coace isi roaga sotii soferi de Seat Leon sa le dea masina macar o zi la serviciu. Doamnelor, iata noua Ibiza, un model care, dupa parerea mea, este ceva mai « criminal » decat compacta ante-mentionata.

 

Arrow Design

Noua Ibiza este desenata in limbajul stilistic intitulat Arrow Design si care preia din accentele dinamice ale unei sageti in miscare, creand o caroserie aerodinamica si spectaculoasa. Personal, mi se pare ca Ibiza arata mai bine decat Leon din simplul fapt ca liniile taioase si dinamica design-ului par a exprima mai bine sportivitatea marcii Seat. Daca vreti, haideti sa comparam Alfa Romeo 156 cu 159. Care dintre acestea este mai dinamic ?! 159, desigur !

Design-ul arrow are ramificatii importante cand vine vorba de functionalitate. In primul rand, influenteaza pozitiv aerodinamica. « Sculptura » caroseriei a permis crearea unor canale de conducere a aerului, ce reduc frecare si, pe termen lung, consumul si uzura cauciucurilor.

 

Partea din fata pare a fi cea mai agresiva. Intreg ansamblul este dominat de un « V » care incadreaza farurile trapezoidale, grila radiatorului si gura centrala de emisie a aerului. Interesanta este pozitionarea in alveole separate a proiectoarelor, artificiu utilizat pana acum doar de liniile sport FR si Cupra. Aceasta abordare preponderent agresiva reprezinta o perspectiva noua pentru constructorul spaniol. Daca ne uitam la Ibiza in comparatie cu celelalte modele, putem observa noua grila alungita a radiatorului si farurile « patratoase ». Noua parte frontala este caracterizata de blocuri optice si proiectoare mari, ceea ce atrage vizibilitate suplimentara pe timp de noapte. Sursele luminoase sunt plasate la extremitatile botului, fapt ce permite celorlalti soferi ca pe timp de noapte sa realizeze cat spatiu ocupa masina pe drum. Stergatoarele asezate vertical, ca la Altea si Leon, curata apa de pe marginea parbrizului facilitand vizibilitatea in curbe. Din acelasi rationament, cel de a inlesni vizibilitatea, oglinzile retrovizoare exterioare au fost asezate pe usi. Astfel a fost descongestionat spatiul din dreptul primului geam lateral, si asa limitat. Mai mult decat atat, in acest fel este creat loc suplimentar intre oglinda si geam. Exact acest spatiu va permite oglinzii sa se rabateze perfect paralel si va « fura » cativa centimetri pretiosi cand intentionam sa parcam aproape de un stalp sau de un alt autoturism. Daca tot vorbim de limitari, sa ne indreptam atentia catre stalpul D al caroseriei. Acesta este ocupat doar de al patrulea geam lateral, triunghiular si redus in dimensiuni. Masivitatea acestuia, dar si suprafata vitrata redusa din aceasta zona ar putea reprezenta un impediment la adresa manevrelor cu spatele.  O singura schimbare majora de ordin estetic este sesizata la partea laterala a Ibizei. Designerii au reconturat linia laterala introdusa de Walter De Silva, dar pentru a o pune in valoare mai bine au adaugat, simetric, inca un val intors care uneste partea din spate cu cea din fata. In rest, impartirea suprafetei vitrate este aceeasi cu Altea sau Leon. Stalpii B si C sunt vopsiti in culoare mata ceea ce sugereaza deschidere si spatialitate. In spate, situatia este insa alta. (Probabil) Pentru a reduce costurile de productie, stopurile sunt acum formate dintr-un singur corp si au o forma asortata cu restul designului. Design-ul general al stopului este complementar cu cea a farurilor, insa zonele functionale de la interior au fost sculptate in forme rotunjite, in stilul logo-ului Seat. Comparat cu Altea, designul usii portbagajului este ceva mai friendly. In primul rand, aceasta nu mai imbraca colturile caroseriei si este mai elegant delimitata de imbinarea dintre laterale si spate. Mai mult decat atat, acest design a fortat luneta sa adopte o forma dreptunghiulara mult mai ergonomica. Spre deosebire de fata, spatele este dominat de doua linii asemanatoare bazei literei « u ». Una dintre acestea traseaza portbagajul si farurile iar cealalta nisa in care este fixat numarul de inmatriculare si « ochii de pisica ».

Ibiza a fost elaborata pe o platforma tehnica noua, care are o greutate mai mica si a permis crearea unei caroserii mai mari. Constructia caroseriei a permis crearea unui spatiu amplu la nivelul genunchilor pasagerilor, dat fiind faptul ca Ibiza masoara acum 4.05 metri (mai lunga cu doi mm decat o Dacia Sandero) si are un ampatament de 2.49 metri. Mai mult decat atat, noua forma a consolei spate, taiata mai putin abrupt decat in cazul Alteei a trasat un portbagaj de aproape 300 de litri.

 

Interiorul spune totul…

Interiorul este foare important la o masina dat fiind ca 99.9% din timpul pe care ni-l petrecem alaturi de automobilul personal se scurge la volan. In cazul Ibizei, plansa de bord si intreg ansamblul de scaune si tapiserii emana aceiasi doza de sportivitate ca si exteriorul. Detaliile sunt facute sa surprinda si sa creeze placere. La  anumite variante intreg suportul ceasurilor de bord este vopsit pentru a se complementa cu cele trei spite cromate ale volanului, iar plansa de bord este capitonata in acelasi material ca si scaunele, ceea ce creaza un ambient unitar, placut. Plasa de bord este structurata ergonomic, cu sistemul audio sus si cel climatic jos. O serie de butoane, cum ar fi incuierea si descuierea portierelor sau avariile, au fost mutate in fata schimbatorului de viteze. La aceasta organizare o sa stramb putin din nas pentru ca schimbatorul de viteze poate limita accesul la butoanele in cauza atunci cand se afla in treptele 1, 3 sau 5. Se pare ca pentru a actiona butonul de avarii, soferul trebuie sa isi insinueze mana pe langa maneta schimbatorului. Aceasta operatiune poate fi una periculoasa daca se face in graba, de exemplu cand schimbam rapid benzile sau un alt sofer ne face in loc in trafic si vrem sa ii multumim prin doua « flicareli » de semnalizatoare. Volanul in trei spite este complet nou si impreuna cu sistemele audio si clima imita forma grilei fata. Mi se pare interesanta pozitionarea a doua elemente de interes in habitaclu. Satelitul de comanda a sistemului audio. Ibiza este primul Seat din gama 2008 care se lipseste de « clasicele » comenzi pe volan si adopta un satelit plasat pe coloana de directie in stilul Peugeot, Ford etc. Acesta, spre deosebire de masinile apartinand brand-urilor de mai sus, este plasat in stanga volanului ceea ce il face mai usor de manipulat cu mana stanga in timp ce mana dreapta este ocupata cu, sa zicem, retrogradarea sau primirea unui apel la telefonul mobil care se afla pe locul pasagerului din dreapta. Comutatorul luminilor se afla la fel in stanga volanului si este indreptat inspre sofer.

 

Mecanica

Motorizarile nu au fost niciodata punctul meu forte, insa va pot spune ca Seat ofera pentru Ibiza sase motorizari, alimentata cu benzina, dar si cu motorina. Acestea sunt 1.2 cu 70 CP, 1.4 cu 85 CP, 1.6 cu 105 CP si 1.4 TDI cu 80 CP, 1.9 TDI cu 90 şi 105 CP.

 

        

                

     

                            

Anunțuri
Standard

Un gând despre „Noul Seat Ibiza-Stil si personalitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s