Articole

L`affaire francaise


Vine o vreme in viata oricarui barbat cand acesta trebuie sa renunte la coupe-ul rosu din parcare pentru o masina de familie. Iar cand vremea se apropie, barbatul se indreapta catre sedan-ul care compenseaza lipsa de putere printr-un design spectaculos.

Sunt sigur ca niciunul dintre noi nu suntem fanii masinilor americane mari si patratoase care fac mult zgomot si atat. Stiu ca pe strada admiram cu nonsalanta modele care inainte de toate arata spectaculos, gen Audi A5 sau A4, Mercedes C-Classe sau BMW Seria 1 Coupe. Dar cand vine vorba de sedan-uri cu linii sportive-elegante nimeni nu se pricepe mai bine in a le crea decat francezii. Chiar daca am doar 20 de ani si inca nu am coupe rosu, m-am decis sa ma pregatesc, cel putin automobilistic pentru marele moment de care va vorbeam mai devreme. Iar cum ma declar fan inrait al finului si, in acelasi timp, extravagantului design francez am decis sa arunc o privire in ograzile scaldate in sampanie ale Frantei. 2008 este anul francezilor in mai toate clasele auto si tresar de emotie numai cand ma gandesc la noile Citroen C5 si Renault Laguna, artistul si afaceristul.

Artistul

Cand privesc noul C5 nu pot sa trec cu vederea grija pe care designerii au acordat-o detaliilor fine. C5 a preluat anumite elemente constructive de la limuzina C6, preferata de sefii de stat ai Frantei, fapt ce sugereaza asteptarile pe care Citroen le are de la noul model. Ampatamentul de 2.82 metri si consolele fata/spate scurte au permis crearea unui interior generos ce ofera confort la nivelul picioarelor. Luneta concava este un element interesant de design si o demonstratie in plus a faptului ca Citroen este un brand distinct. Lateralele se remarca si prin spatialitate. Stalpii B si C sunt vopsiti mat ceea ce creaza iluzia de deschidere si continuitate a suprafetei vitrate. Conceptul de brand awareness este interesant de urmarit la C5. Partea din fata este creata pe baza logo-ului companiei, chevronul. Farurile urmaresc linia imaginara trasata de emblema si toate muchile acestora sunt dublate la interior intocmai pentru a induce soliditate si apartenenta la un brand puternic.

Consola spate este ceva mai „cuminte”. Stopurile sunt plasate la inaltime ceea ce garanteaza vizibilitate de la distanta si protectie fata de tamponarile usoare. Nu pot sa nu remarc contrastul dintre fata si spatele masinii. Spatele este minimalist, redus la esential, in timp ce consola fata este focusata pe impact, pe brand. Stopurile in forma de bumerang indreapta privirea catre logo-ul Citroen, discret plasat pe mijlocul capacului portbagajului.

Un interior pe masura

Atunci cand conduci un C5 traiesti iluzia ca te afli in cockpit-ul unui Airbus. Parca liniile capotei si a lateralelor au patruns prin parbriz in habitaclu si au dat nastere plansei de bord. Impresia de hypertehnologizare iti creaza staisfactie si te aduc in ton cu lumea in care traiesti. A doua generatie a volanului cu butuc fix integreaza comutatoarele destinate computerului de bord, sistemului audio, pilotului automat. Acestea sunt acoperite de un material moale, placut la atingere care reduce uzura in timp. Soferul beneficiaza de guri de ventilatie separate pasagerilor, plasate in apropierea corpului acestuia, astfel incat miscarile pentru setarea fluxului de aer sa fie reduse la minim. Ceasurile de bord sunt realizate intr-un stil retro futurist, fiind in acelasi timp caracteristice masinilor sport, prin forma rotunda.

Mecanica diversificata, dotari complexe

Ceea ce imi place cu adevarat la masina asta este ca se adreseaza unui public intins. Nu este genul de masina pentru care trebuie sa ai un carnet special ca sa o conduci. Are motorizari variate si tocmai de aceea se adreseaza si soferilor vitezomani, dar si acelora pentru care placerea adevarata este reprezentata de plimbarile prelungite la viteza mica pe bulevard. Exista trei motorizari alimentate cu benzina (1.8i 16V 127 CP, 2.0i 16V 143 CP si 3.0i V6 215 CP) si patru diesel-uri HDI (1.6 110 CP, 2.0 138 CP, 2.2 173 CP si V6 208 CP).

C5 este o masina clar orientata catre confortul, siguranta si bunastarea pasagerilor. O dotare de care, cu siguranta, m-as bucura la maximi este salba de senzori de parcare si modulul electronic ce anunta soferul daca in vecinatatea masinii se afla un loc de parcare suficient de mare pentru a acomoda C5-ul. Sunt ingnorate spatiile de parcare mai mici de 3 metri si mai mari de 8. Spre linistea sufleteasca a unui impatimit de cumparaturi, cum sunt si eu, C5 este dotat cu suspensia Hydractive 3 care mentine caroseria la o inaltime constanta oricat de incarcata aceasta ar fi.

Afaceristul

Renault Laguna mi-a atras atentia, ca si voua, la SIAB-ul de anul acesta. Elegant si de o rigurozitate aproape germana, noua Laguna reprezinta fateta strictly business a spiritului francez. Spre deosebire de Citroen C5, care reprezinta o alternative smart chic, Laguna se prezinta cu un design mai putin fantezist dominat de motivul linii curbe firesci.

Fata si lateralele au fost create parca de o picatura care urmeaza organic forma caroseriei. Farurile se formeaza la intretaierea planelor frontal si lateral cu proverbiala picatura de mai devreme. Mai mult decat atat linia mediana laterala nu este perfect dreapta si invaluie dinamic, de pe o parte pe cealalta, pasajele rotilor din fata ca intr-un cerc inchis. Un exemplu perfect de imbinare a artei si stiintei exacte. Daca stau bine sa ma uit, Laguna se apropie cel mai mult de standardele unei masini clasice. Nu are o caroserie extravaganta si nici aplicatii stralucitoare, ci este o masina cu un design practic. Atat farurile, cat si stopurile sunt asezate pe inaltimea consolelor si sunt astfel ferite de pagubele unui impact usor si gratie decupajelor ample in planele orizontale ale botului si spatelui, se delimiteaza mult mai bine extremitatile masinii. Acest artificiu ne ajuta, pe noi, soferii mai putin experimentati in manevrele de parcare sa stim unde incepe si unde se termina masina. In plus, clantele portierlor sunt plasate ciu mult deasupra liniei mediane, ceea ce faciliteaza manipularea lor daca, spre exemplu, ai bratele incarcate cu plase. In dreptul oglinzilor exterioare, geamurile laterale sunt inclinate descendent astfel ca soferul poate urmarii mai bine obstacolele din dreptul usilor, “soldatii” din parcari, cosurile de gunoi, dar poate urmari si oglinda in orice inclinatie. Spre exemplu atunci cand se executa o parcare laterala (si toti stim cat de dificil poate fi uneori) si oglinda este rabatata pentru a oferi o imagine completa asupra bordurii.

Interior aproape german

Laguna m-a impresionat pentru ca la volan m-am simtit neamt. Chiar daca am fost putin dezamagit pentru ca as fi vrut sa spun Je t`aime in loc de Ich liebe dich, organizarea riguroasa a bordului este de apreciat. Comutatoarele sistemului de climatizare sunt plasate intre gurile de ventialatie ceea ce permite un timp de setare a fluxului de aer si a temperaturii redus. Sistemul audio este structurat ceva “mai artistic” pe doua baghete care ajuta la conturarea consolei centrale. Iar pentru ca impresia de “supra calculare” sa fie mascata, consola centrala unita cu sectiunea de bord dinpre pasagerul din dreapta aduc aminte de o vioara. Detaliile fine se lasa appreciate doar de cunosctaori. Ceasurile de bord rotunde pe fond inchis si delimitate de inele cromate sunt reminescente ale celor mai elegante ceasuri elvetiene.

Interiorul acestei masini nu este facut pentru egoisti, pentru ca bordul nu este indreptata inspre sofer si in acest fel toti pasagerii au acces la informatiile prezentate pe display-urile consolei centrale.

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s