Articole

Mai mult decat o masina! Un mod de viata!…


…titra presa franceza la sfarsitul anilor 1940. Robust si practic, Citroen 2 CV necesita minima atentie la intretinere, transformandu-se rapid in masina cult a secolului 20.

Originile lui 2 CV sunt inradacinate in anii 30, cand creatorul lui Traction Avant, Pierre-Jules Boulanger, a visat sa construiasca primul TPV (Tres Petit Vehicule) al marcii. Pentru a atinge acest deziderat i-a coptat in proiect si pe Flaminio Bertoni si André Lefebvre. Primul prototip a fost construit in anul 1937 si era dotat cu un propulsor de motocicleta cu o capacitate de 500 cmc. Razboiul a pus capat testarii primelor modele, insa pentru a asigura viata TPV-ului sau, Boulanger a ascuns prototipurile. O metoda folosita de acesta a fost dezmembrarea si dispersarea componentelor pe tot teritoriului Frantei. Pana in 1946 cand proiectul a fost reluat, Pierre operase putine modificari proiectului. Pentru a mentine secretul, Pierre-Jules Boulanger a cumparat un teren la vest de Paris, La Ferté-Vidame, unde si astazi este localizat centrul de testari Citroen.

7 octombrie 1948 a fost ziua magica. Cu ocazia Salonului Auto de la Paris, Citroen a socat audienta, obisnuita cu aspectul de high-end al Traction-ului, cu micul 2 CV. Design-ul a fost considerat socant si chiar daca presa nu acorda un vot de incredere puternic masinii publicul a fost instantaneu captivat de design-ul simpatic si inovator al masinii. Comenzile au „sufocat” activitatea fabricii si clientii au ajuns sa astepte ani intregi pentru a intra in posesia 2 CV-ului.

Design-ul micului Citroen era simplu si functional. Diferite piese constructive erau usor de dat jos gratie unu sistem de brate culisante sau a piulitelor si suruburilor convenient amplasate. Masina cantarea numai 500 de kilograme si se putea deplasa cu o viteza maxima de 65 km/h. Consumul era de doar 4.5 litri de carburant la 100 de kilometri.

2 CV a fost exact masina pe care Pierre-Jules Boulanger si-a inchipuit-o: mica, economica, ieftina ca pret si intretinere. Boulanger a murit in 1950 fara a fi martorul intregului succes al masinii. 2 CV a trecut prin multe schimbari in anii 50. In 1951 a fost lansat modelul van (Type AU). In 1956, Citroen a prezentat varianta premium a 2 CV-ului. Intitulata Type AZL, aceasta era dotata cu acoperis retractabil din material textil si luneta rectangulara. Apogeul productiei a fost atins in 1957 cand a fost fabricat 2 CV-ul cu numarul 100.000.

2 CV a trecut prin prima restilizare majora la Salonul Auto de la Paris sin 1961. Exteriorul a fost usor restilizat, astfel ca micul model a primit o noua capota si noi aripi laterale cu guri de aerisire suplimentare. Noua versiune se chema 2 CV AZLP si era echipata cu o motorizare de 13 CP care putea atinge viteza maxima de 85 km/h si un consum de 5.5 litri/100 km. 2 CV a fost usor restilizat si in 1966 cand a fost aliniat standardelor contemporane ale firmei. Bara de metal din fata a fost imbracata intr-un strat de plastic negru, moale, iar grila radiatorului a primit elemente cromate.

Anul de glorie a micului 2 CV a fost 1970, cand gama a fost extinsa si motorizari mai puternice au fost introduse gamei. 2 CV 4 si 2 CV 6 erau modele „sportive” care atingeau viteze de peste 100 de kilometri la ora. Ca si primele versiuni din 1950, 4 si 6 necesitau minima atentie privind intretinerea, iar costurile de exploatare erau reduse la esential. Pentru a promova noile modele, Citroen a organizat si o serie de evenimente competitonale, care au inclus si celebrul rally raid Paris-Kabul.

La Paris in 1974 Citroen a pregatit noi schimbari pentru cel mai mic model din gama. Vizate au fost farurile care au primit o forma rectangulara, dar si grila frontala care era construita din plastic. Citroen nu i-a neglijat nici pe nostalgicii marcii, care au primit cu mare entuziasm, in 1976, o varianta rustica a 2 CV-ul care era o copie aproape identica a primelor modele lansate cu aproape 30 de ani in urma.

Anii 1980 au fost anii editiilor speciale. Seria a fost deschisa de 2 CV Charleston, inspirat din cultura anilor 30. Masina se distingea de restul gamei prin farurile rotunde si vopseaua speciala in combinatie de bordeaux si negru. Seria a avut un succes senzational si a fost inclusa ca model permanent in catalogul pentru 1982 al constructorului. Ca urmare a succesului inregistrat de Charleston, Citroen a prezentat in 1985 seria Dolly. Acestea erau vopsite in tonuri unice de culori si combinate la fel de nastrusnic: gri si vanilie, verde si negru sau rosu si gri. „Victima” a propriului succes, Dolly a devenit model permanent al gamei Citroen. Citroen 2 CV a devenit rapid simbolul patriotismului si poporului francez. In 1986 a fost lansat pe piata modelul Cocorico, a carui caroserie era vopsita in culorile steagului francez.

In Franta, Citroen a pus punct productiei de 2 CV in 1989, dupa ce mai mult de 3 milioane de vehicule au fost comercializate. Ultimul 2 CV din lume a fost fabricat in Portugalia si a parasit poarta fabricii din Mangual la data de 27 Iulie 1990 la ora 4 dupa-amiaza.

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s