Articole

Cum iti place, hard sau soft?!


Despre cum preferam acoperisul de bolid

A venit vara, bine-mi pare, si dupa ce o iarna intreaga am condus numai SUV-uri sau masini cu tractiune integrala, a venit timpul ca pletele mele sa zburde in bataia vantului. Asa am ajuns sa ma inghesui intr-un interior mic mic mic mic de Mazda MX-5, sa transpir de emotie in cel al Hondei S200, sa ma simt vedeta in BMW Seria 1 Cabrio si sa ma distrez copios in Mitsubishi Colt CZC.

Pentru unii aceste masini sunt banalitati, iar pentru altii simple jucarioare, insa pentru mine imaginea acestor patru bijuterii „unduite” pe serpentinele de la Cheia a insemnat o noua tema de gandire…cum imi place, hard sau soft. Sunt sigur ca multi dintre voi au deja grimase largi pe fata, insa nu o sa vorbim despre sex ci despre cealalta mare pasiune a barbatilor, masinile decapotabile. Sunt absolut sigur ca fiecare dintre noi, barbati, baieti, masculi, am visat cel putin o data in viata la o masina decapotabila si pana nu de mult alegerea ar fi fost una simpla, caci piata de profil era dominata de modele acoperite cu „batic”, dupa cum prietenul meu Ursu` spune. S-au trezit insa Peugeot si Mercedes sa conceapa CC-ul (coupe-cabriolet) si de atunci nimic nu a mai fost la fel. In show room alegerea e grea, pentru ca langa Mazda MX-5 CC sta garat modelul omonin acoperit cu stofa, iar in clasa premium oscilezi intre galben-ul intens al Saab-ului 9-3 „carpuit” si eleganta acoperisului din trei segmente solide ale Volovo-ului C70.

Dupa cum va povesteam la inceput, recent am condus patru masini „sezoniere” care folosesc, doua cate doua, sistemele de acoperise amintite mai sus, iar pentru ca puterea exemplului este sfanta o sa trec in revista cateva dintre concluziile la care am ajuns conducand aceste bijuterii. Aprecierea design-ului exterior atunci cand cele doua sisteme sunt ridicate ramane subiectiva. Adeptii stilului vintage vor aprecia mai mult „basmaua” in timp ce avangardistii vor prefera de cele mai multe ori acoprisul din otel, aluminiu sau alte materiale solide. Acoperisul textil castiga un punct la capitolul economisirea spatiului. cadrul metalic pe care acesta este fixat ocupa minimum de spatiu si este net mai usor decat sistemul solid. Daca un portbagaj de CC pierde dimensiuni acceptabile in toate directiile, atunci cand acoperisul este pliat, modelul cu soft top „mananca” abia cativa centimentri din inaltimea portbagajului si nu din adancimea acestuia. Chiar si asa, unele CC-uri s-au adaptat vremurilor moderne si au inluse in structura lor o trapa panoramica (vezi VW Eos), care permite soferului sa faca o baie de soare fara a inhala si a murdari interiorul masinii cu praful care in mod normal intra in habitaclu cand masina este descoperita. Chiar si asa, revenim la capitolul spatiu util. Acest gen de acoperis, cu cadru si componente metalice, ocupa o sectiune apreciabila din portbagaj, ceea ce face transportarea de bagaje si decapotarea simultata dificile. ATENTIE! Cele mai multe CC-uri sunt dotate cu o plasa despartitoare care delimiteaza spatiul de incarcare de cel pentru pliere a acoperisului. De cele mai multe ori masina nu se va decapota daca aceasta plasa nu este prinsa corect in portbagaj sau nu este intinsa uniform in acesta

Pentru ca tot vorbim de spatiu, propun sa capotam masinile si sa vedem ce avem inauntru, sub mirificul acoperis. Cele mai multe modele soft top sunt prevazute cu doar doua locuri, fapt ce permite acoperisului sa se stranga perfect in spatele scaunelor si sa elibereze spatiul portbagajului. De cealalta parte se afla CC-urile, in marea lor majoritate automobile cu 2+2 locuri. De ce 2+2?! Acest sistem de acoperis nu poate fi realizat din segmente foarte mici, dar nici din unele foarte mari, din motive tehnice. Asa ca, pentru a nu lasa mult spatiu gol la interior, este montat un al doilea rand de scaune care este perfect redundant atunci cand pasagerii din fata aloca un spatiu mai mult decat decent picioarelor lor.

Am vorbit despre spatiu si acum va propun sa facem o incursiune in fiabilitatea si confortul pe care aceste doua sisteme le pot oferi. Propun sa schimbam ordinea prezentarii si sa dam intaietate acoprisului retractabil solid. Trebuie retinut faptul ca niciunul dintre aceste modele nu a fost conceput pentru a rula pe soselele calamitate din tara noastra si astfel pot aparea probleme la imbinarile scheletului pe care acoperisul este fixat. Atunci cand am dorit sa aflu mai multe lucruri despre acest gen de am luat legatura cu departamentul service si post vanzare al unui importator. De aici am aflat ca XXX CC nu a fost conceput pentru a fi utilizat la noi si ca la o anumita perioada trebuie „internat” in service pentru a fi stranse suruburile scheletului care s-au slabit treptat in timp ce masina circula cu viteza pe piatra cubica sau cand „inghitea” denivelarile soselei. De aici si trancanitul pe care soferii de astfel de masini il resimt chiar si cu acoperisul ridicat sau, mai rau, apa infiltrata in habitaclu. Problema se poate rezolva usor, printr-o simpla programare la service, insa aceasta „ajustare” costa, iar pentru multi tinutul masinii in service si costurile aferente reprezinta un disconfort. De aici putem trage o concluzie relativ simpla…iata de ce CC-urile, mai ales cele provenite de pe taram francez, se depreciaza in scurt timp. Sa trecem acum la acoperisul textil. Chiar daca ocupa foarte putin loc in portbagaj intocmai materialul din care sunt confectionate reprezinta un mare minus, cel putin pentru clientii din Romania care traiesc in marea lor majoritate, in cazul modelelor cumparate la mana a doua din tari ca Germania, Franta sau Italia, la bloc in cartiere aglomerate. De ce spun asta?! Cu totii stim ce se intampla in capitala cand te aventurezi in jungla locurilor de parcare. Portiere insemnate cu cheia sau cuiul, stergatoare rupte sau ridicate sunt doar cateva dintre atentiile cu care alti soferi, „stapani” pe acel loc, aleg sa-si avertizeze colegul participant la trafic de incalcarea proprietatii private. Odata cu vremurile s-au modernizat si „vandalagii”, dupa cum am putut observa recent pe un BMW Z4 Cabrio de toata frumusetea. Pe elegantul acoperis din stofa gri al Z4-ului albastru electric a ales un „vigilent” sa-si stinga tigarea sau, ma rog, tigarile, toate trei. Cred ca trebuie sa ai foarte mare rabdare, timp liber si multi bani (de aruncat pe tigari) ca sa executi o asemenea manevra. Dar sa revenim la subiect. Nu toti „vigilentii” sunt la fel de discreti precum domnul sau doamna de care va povesteam. Unii dintre ei ies in fata blocului cu cutitul de bucatarie sau foarfeca pentru a-si invata minte invadatorii. Si asa se apuca ei de taiat elegantele soft toape, dupa cum s-a intamplat acum cateva zile in cartierul Drumul Taberei, unde locuieste buna mea prietena Loredana. La Valea Ialomitei se afla un Opel Astra Cabrio Bertone cu acoperisul parca sfasiat de rechini.

Acum, va-ntreb..ce-ati indura mai bine?! Un acoperis sfasiat sau o gramada de fiare care troncane in portbagaj cu fiecare groapa?! In final, fiecare dintre noi ne asumam un risc atunci cand vine vorba de cumparatul unui asemenea model. Pretul apropiat, cu diferente de cateva sute de euro care nici nu se simt atunci cand alegem o masina de peste 20.000 de euro, face ca ambele variante sa fie tentante, iar adevaratul compromis se ridica doar atunci cand in show room suntem nevoiti sa alegem intre hard sau soft…tie cum ti-ar placea, hard sau soft?!

Anunțuri
Standard

2 gânduri despre „Cum iti place, hard sau soft?!

  1. Draga Raducu, m-ai rupt! Scrii foarte bine, a fost o placere sa te citesc. Mi s-a facut dor sa insir randuri pe hartie despre ceea numesti „a doua pasiune a barbatilor”. Incep sa am indoieli: ori pasiunea apartine si femeilor, ori sunt… barbat !?!

  2. Interesant post ;)).Sunt fericita posesoare a unui colt czc de care m-am indragostit la prima vedere ❤ pacat ca trebuie sa mergem pe asemenea sosele 😦

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s