Articole

Isetta-scuterul masina de oras


 

 

Back in the days cand Seria 1 nici nu era planuita si recesiunea din urma celui de-al Doilea Razboi Mondial ii restrictiona pe oameni in ceea ce privea achizitionarea unui automobil, Renzo Rivolta, CEO al Iso Spa, un mic producator italian de frigidere, scutere si camionete pe trei roti, si-a imaginat lumea pusa in miscare de un automobil mic, economic si usor de condus.

Visul sau s-a materializat in 1952 cand inginerii sai, Ermenegildo Preti si Pierluigi Raggi au prezentat Isetta. Se spune ca cei doi au conceput Isetta alaturand doua scutere peste care au „trantit” un frigider. Iar pentru ca rezultatul nu era cel asteptat, au modelat caroseria dupa forma unei picaturi de apa care se scurgea pe geamul atelierului.

 

 

Tocmai aceasta forma ciudata i-a dat nick name-ul micului model. Prima porecla a fost Bubble Car. Mai apoi, Isetta a devenit cunoscuta in Germania sub numele de rollende Ei (oul care se rostogoleste) sau Sargwagen (masina cosciug-din pricina spatiului mic dintre ocupanti si exterior). Francezii o numeau yogurt pot, brazilienii la bola de futebol de feneme (mingea de fotbal a FNM-ului-marca locala de camioane) iar in Chile si astazi localnicii se refera la Isetta ca el huevito (ousorul).

Isetta a fost prezentata presei in noiembrie 1953 si a facut senzatie prin design-ul avangardist si prin simplitatea constructiei. Accesul catre bancheta se facea prin intermediul usii gigantice ca de frigider care era, de fapt, singura portiera. Volanul si ceasurile de bord erau prinse de aceasta si se pliau inpre exterior atunci cand soferul tragea de usa. In caz de accident, ocupatii puteau iesii din autovehicul prin trapa de panza cu care Isetta era dotata.

 

 

 

 

Masina de doar 2.3 metri lungime si 1.4 latime, era pusa in miscare de o motorizare de 236 cmc si 9.5 CP gasita pe anumite scutere ale companiei Iso si care era pornit prin intermediul unui contact Dynastart. Transmisia era asigurata puntii spate de o cutie manuala in patru rapoarte. Isettei ii trebuiau 30 de secunde pentru a atinge viteza de 50 de km/h, iar top speed-ul era de 75 km/h, o valoare potrivita unei masini de oras. Cu rezervorul plin, 13 litri, o Isetta putea sa parcurga pana la 112 kilometri, depinzand de modul in care era condusa.

 

 

 

Iso oferea doua modele ale celui mai interesant produs al companiei. Isetta Turismo sau Isetta conventionala cu forma caracteristica de ou si ecartament spate scurt, 50 cm si Isetta Autocarro, model cu punti egale. Acest ultim model a fost declinat in numeroase utilitare, cum ar fi masina de pompieri, salvare, pick up sau van.

In 1954, creatorul Isettei, Renzo Rivolta, isi dorea sa se concentreze asupra masinii sport Iso Rivolta si, cautand fonduri, a vandut licenta pentru mica Isetta mai multor fabrici de Europa. Cea mai importanta dintre acestea a fost BMW, care incepe productia lui BMW Isetta in 1955. Recunoscut pentru tusa sportiva cu care isi inzestra masinile, BMW a personalizat Isetta si i-a dat un motor nou, de productie germana. Noua motorizare dezvolta 13 CP dint-un cilindru si 247 cmc. BMW nu s-a oprit insa aici si a refacut in totalitate partea mecanica a micului model italian, astfel ca nicio piesa de la BMW Isetta Moto Coupe, nu se potriveste la o Iso Isetta. In mai 1962, la doar doi ani dupa ce a lansat Seria 700, BMW a incetat sa produca Isetta. In toti acesti ani compania bavareza a asamblat 161.728 de masinite din aceasta serie.

 

BMW Isetta

 

 

 

BMW a produs trei generatii de Isetta, 250, 300 si 600. Fata de modelul produs in Italia, Isetta nemteasca are farurile montate pe laturile caroseriei si, evident, sigla BMW pe usa. Caroseria a fost usor modificata pentru a putea face loc motoarelor ceva mai mari pe care BMW le producea, spre exemplu propulsorul de 250 cmc preluat de pe motocicleta BMW R25/3 sau cele de 298 si 582 cmc. Ultimul era capabil sa arunce Isetta la viteze de pana la 103 km/h. In primele sase luni de productie, BMW a asamblat si vandut 10.000 de modele.

Luna octombrie a anului 1956 a adus lumii o noua Isetta, a carei principale schimbari au fost motorizarea, acum de 298 cmc si geamurile laterale culisante. Isetta Moto Coupe DeLuxe dezvolta 13 CP si putea atinge o viteza maxima de 85 km/h.

BMW Isetta 600 a fost primul din serie care a dobandit patru locuri si doua usi spate. Daca botul a ramas neschimbat si accesul se facea inca pe partea din fata pentru sofer si pasager, ampatamentul lungit si axul spate de dimensiuni normale a permis adaugarea unui nou rand de scaune, care inlocuia spatiul pentru roata de rezerva si portbagajul Isettei normale. Acest model este dotat cu o motorizare de motocicleta BMW R27 si putea rula cu pana la 103 km/h.

Anunțuri
Standard

Un gând despre „Isetta-scuterul masina de oras

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s