Voyeuristic vorbind

Iarna cu masina pe ulita


 26122008092

Iarna si-a intrat dintr-o data in drepturi la Fagaras. Aseara am fost in Vad sa o colind pe Micky Rotariu si la doar 20 de minute dupa ce am intrat in casa si afara abia ca fulguia, zapada a pus stapanire pe sat. Un strat gros de nea acoperea soseaua care se transformase in sticla din pricina poleiului care se formase intre timp. Nu mai condusesem niciodata pe asemenea conditii (noapte, ninsoare abundenta, polei, masina noua cu cauciuce de vara) asa ca drumul de intoarcere in Fagaras (aprox 20 km) a fost o adevarata aventura. De laudat sunt drumarii, care la 40 de minute dupa ce lapovita s-a transformat in ninsoare au iesit echipati pana in dinti sa-si faca treaba. Chiar daca pana in Vad nu au ajuns cu nisip si sare, pe DN1 se mergea bine. Pe vremea asta, pana la DN1 (cam 5 km), 206-ele era saniuta. Pana si cand schimbam vitezele patina, la frana de motor ce sa mai zic, trebuia sa stau cu ambele maini pe volan, nu conta daca aveam de schimbat o viteza sau de actionat stergatoarele.

Pentru a evita asemenea situatii neplacute, de preferat ar fi sa renuntam la drumurile nocturne in lunile de iarna, chiar daca afara abia ca se vad stropii de ploaie. Acestia se pot oricand transforma in ninsoare, iar odata depusi pe sosea ingheata formand un strat gros de polei care nu este usor vizibil si care poate da batai serioase de cap soferilor care nu au cauciucuri de iarna pe masina. Acest tip de cauciucuri, sau macar unul all seasons, este recomandat mai ales daca locuim la munte sau in zone in care iarna crancena se poate instala (Brasov, Valea Prahovei, Bucuresti). 26122008093Daca nu ai bani de cauciuce de iarna, cum sunt si eu de altfel, cea mai ieftina investitie sunt lanturile care se monteaza pe loc si foarte usor. Daca e musai sa pleci la drum sau esti surprins de zapada, un must ar fi sa ai rezervorul cat de plin, niciodata nu se stie cum poti ramane blocat si unde, iar masina si clima sunt cele mai bune haine in caz de un asemenea eveniment. La fel de plin trebuie sa fie si borcanul cu lichid pentru parbriz. Pe piata exista numeroase sortimente de astfel de lichide pentru iarna. Prima data am avut unul de -44 de grade, care dezgheta instant parbrizul, iar mai apoi l-am amestecat, fara a sti ca in borcan mai e si neavand avertizor pentru nivelul lichidului, cu unul -22. Chiar daca trebuie sa las stergatoarele sa-si faca treaba un minut, rezultatul este acelasi: parbrizul si luneta sunt super curate si zapada nu mai adera asa usor. N-ar strica nici sa ai o sticla de apa in plus si ceva de rontait, dar pana la urma toti ne luam ceva bun cand plecam la drum, fie vara, fie iarna.

26122008098Farurile si stopurile trebuie sa ramana curate at all times, mai ales daca afara viscoleste si e noapte. Poti aprinde si proiectoarele in acest caz, insa tine minte ca acestea nu pot sta aprinse tot timpul pentru ca se pot arde usor (cel putin asta mi s-a spus mie de la service). Daca Doamne fereste ai probleme cu unul dintre faruri sau stopuri asigura-te ca cel functional se afla pe partea stanga, langa axul drumului astfel ca toata lumea sa te perceapa noaptea ca pe o masina, nu motocicleta (de parca un motociclist in toate mintile iese cu motoreta pe viscol). Iar daca tot ne aflam la capitolul vizibilitate, geamurile…curata-ti bine geamurile inainte de a pleca la drum. Nu te baza pe stergatoare si curata si unghiurile moarte ale acestora de pe parbriz pentru ca la drum acolo se va strange din ce in ce mai multa zapada. Asta e valabil si pentru luneta. La hatchback-uri, stergatorul din spate este foarte mic si niciodata nu va curata toata zapada (vezi C4, 206 sau Seria 1). Daca te angajezi la un drum mai lung, opreste-te din cand in cand si curata farurile si stopurile, sigur vei gasi gheata pe ele. In timpul mersului este indicat sa folosim frana de motor in locul celei traditionale, chiar daca masina este dotata cu ABS si EBD. Aceasta tehnica este practic inutila daca viteza cu care rulam nu este adaptata conditiilor meteo. In acelasi timp, distanta fata de masina din fata trebuie sa fie cel putin dubla decat normal.

Inainte de a pleca la drum, asigurati-va ca masina este dezghetata si deszapezita ca la carte. Nu va zgarciti si 26122008099parcurgeti toti pasii. Nu e suficient sa curatati doar geamurile si oglinzile. Zapada de pe plafon se curata intotdeauna, caci dupa incalzirea masinii, la o frana, chiar si moale, calota de gheata si zapada se poate desprinde si aluneca pe parbriz sau pe masinile aflate langa voi. Daca parbrizul este inghetat se recomanda folosirea paletei din plastic, dar si utilizarea cu mare grija a acesteia pentru a nu zgaria geamul. Intotdeauna racleta se va folosi pe toata lungimea si latimea ei, intrebunintarea colturilor ei pentru spargerea unui strat de gheata ceva mai gros fiind total nerecomandata. Racleta se foloseste intotdeauna intr-o sigura directie (in fata) cu o miscare moale, nu brutala, pentru a preveni zgarieturile. Daca cu luneta si parbrizul ne-am scos datorita lichidului minune din borcan, atunci can vine vorba de geamurile laterale putem opta pentru varianta cu pulverizator portabil. In caz de gheata abundenta acesta se poate folosi si in asociere cu racleta.

Eu sunt foarte friguros si, iarna, tot timpul trebuie sa astept cateva minute pana geamurile se dezaburesc. Pentru cei mai impacienti decat mine, exista servetele speciale care previn aburirea, insa pentru noi zgarcitii s-a inventat o singura solutie, aerisirea interiorului pana se produce reglarea temperaturilor exterior/interior.

Ieri am fost la benzinarie sa mai pun un pahar de benzina, cat sa ajung pana la tara si inapoi (recesiunea e recesiune, studentul e student). A, by the way…benzina de 95 nu este o optiune!!! eu va recomand de 99 sau chiar 100!! Personal m-am zgarcit 3 saptamani si i-am pus doar de 95 cu toate ca de la fostii stapani ea primea doar 99 sau 100. Nu am fost deloc multumit de performantele ei la drum lung si nici de consum. Acum am incercat varianta 100 pe care am amestecat-o cu cei 10 litri de 95 care mai erau in rezervor. Imbunatatirea performantelor se face simtita imediat ce benzinele se amesteca. Parca masina are mai mult zvac. Dar sa revenim la busonul inghetat al121908190623 rezervorului. M-am trezit in fata pompei ca nu pot deschide rezervorul. Solutiile sunt multiple. Personal am suflat aer cald peste buson si s-a deschis in cateva secunde, insa atunci cand vine vorba de usi, situatia se complica ceva mai mult. Nu poti sufla in dreptul usii la infinit, asa ca da fuga la benzinarie sau la magazinele de piese auto si cumpara un spray care sa faca asta pentru tine. Sau, pentru cei zgarciti sau care pur si simplu nu au o benzinarie sau un magazin langa casa, se poate turna apa fierbinte peste cheder. Aceasta se va sterge cu o carpa uscata imediat ce deschidem usa, caci riscul de reinghet este acum si mai mare. Daca vrem ca acesta sa fie combatut pentru o perioada mai mare de timp, exista in comert solutii speciale pentru intretinerea cauciucului.

One last thing, daca temperatura apei se ridica peste nivelul normal inseamna ca dopuri de gheata s-au format pe furtune sau undeva in sistemul de racire. In caz de tractare, masina se cere depozitata intr-o incapere calda, iar cand s-a desghetat cu totul, mecanicul sa verifice daca sistemul de racire are toate perifericele intacte.

Anunțuri
Standard

2 gânduri despre „Iarna cu masina pe ulita

  1. DaNKa zice:

    din cunostintele mele si conform cu traditia familiei, cauciucurile tale SUNT ALL SEASON !!!

    si daca pentru motociclistul in cauza – in toate mintile sau nu – motoclicleta e singurul mijloc de transport? iti spun eu ca iese si pe viscol :))

    haaai ma Radu, nici nu stii cat e de fun sa-ti cada toata zapada de pe plafon, direct pe parbriz :)) e fix ca la bataia cu bulgari, prima reactie e sa intorci capul, sa te feresti :)) dar Doamne fereste !

    by the way, cat consuma?

    pai cand vine vorba de usi, avem deschidere/inchidere din telecomanda alarmei sau, pentru cei mai amarati si fara alarma, de pe cheie. 😉 si oricum – vorbeste acuma ex soferul de dacie din mine, prima dacie ever cu inchidere centralizata pe usile din fata, de ce credeti oare ca am ajuns sa am asa ceva? – daca stam la mana descuiatului usilor cu cheia, si recurgem in mod obisnuit la celebrul spray, as adauga ca el trebuie sa stea in poseta – pentru Doamne si Domnisoare si pentru Domni…. lasam la latitutinea lor unde ii tin 😉

    hmmm…. si daca s-au format dopuri…. asta nu inseamna oare ca nu am avut antigel in motor…? sau ca el a fost amesteceat cu apa sau ca nu a fost de buna calitate….

    L.E. dupa un double check reconfirm, sunt all season !

  2. a consumat in jur de 9 litri la intoarcere….dar s-a mers bara la bara si a fost super incarcata….am venit doua persoane plus ultra bagaje…cred ca sunt all season ca la -9 grade se comportau chiar ok, daca imi aduc bine aminte alea de vara isi pierd propietatile dupa -7….

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s