Articole

Opel Corsa GSi 1.6i 150 CP


 img_0916

In doi ani de AutoExpert am scris zeci de teste si am condus de doua, trei ori mai multe masini, dar parca niciuna (exceptand Cayman-ul S, Escalade-ul sau Clio-ul RS) nu m-a impresionat mai mult de cat Corsele cu nerv: GSi si OPC. Cu cel de-al doilea am fost pe Cheia, intr-un test mare care a adus pe aceleasi curbe Colt-ul CZT, Clio-ul RS, Corsa OPC, Yaris-ul TS si …inca ceva, de care nu-mi aduc aminte acum…Cu GSi-ul am fost acasa la Fagaras si am ramas profound impresionat de calitatile lui.

img_1022In primul rand caroseria are un design rapitor, discret, foarte practic de utilizat. Am apreciat oglinzile mari si manerele usilor foarte usor de folosit. Bordul usor inclinat iti permite sa setezi sistemul de climatizare chiar cu podul palmei razemat de schimbatorul de viteze. Consola centrala este foarte bine organizata. Ai butoane mari, departate, ceea ce inseamna ca sunt usor de folosit chiar si de personae cu mainile masive sau cu unghii lungi. Chiar nu exista sa apesi doua butoane in acelasi timp. Mi-au placut scaunele, pentru sustinerea laterala si intreaga pozitie la volan pentru versatilitate. Volanul si scaunele se pot aranja foarte repede, pe o cursa apreciabila. Nu mi-a placut insa, pozitionarea comenzilor pentru lumini. Ai o parte pe bagheta de semnalizare si o parte langa coloana de directie pe bord.

GSi nu este un nume strain de sportul cu motor fiind folosit pentru a denumi Corsele sportive inca din 1982. Primul model GSi folosea aceeasi cilindree de 1.6 litri si un sistem modern (pe atunci) de injectie multipunct care ridica puterea motorului la 100 de cai. Astazi, Corsa-ul GSi dezvolta 150 CP, aceeasi caluti cu care se lauda in 1990 Vectra GSi. O putere mai mult decat suficienta pentru a arunca masina de doar 1300 de kilograme la viteze de aproape 200 de kilometri la ora, performante ce pot fi atinse fara a compromite insa img_0942conceptual initial al Corsei: masina de oras, economa si usor de condus. Chiar daca are 150 de cai, GSi-ul se conduce in oras exact ca un 1.4 de 90 CP, insa, daca pedala de acceleratie este apasata la podea, cuplul de 210 Nm disponibil inca de la 1850 rpm face ca masina sa tasneasca ca un fulger.

Nu ti-e rusine sa iesi cu Corsa GSi la oras. Mica bomba, se incadreaza cu succes in tiparele cosmopolite ale oraselor anului 2009. Look-ul sau sofisticat subliniat de praguri, spoilere sport si trapa din sticla actionata electric, este secondat de jantele subtiri care dau o nota sculpturala exteriorului. Noaptea, design-ul deosebit al stopurilor se face remarcat, dand impresia ca urmezi doi ochi de vulpe. Al doilea rand de geamuri triunghiulare este folosit si de Astra GTC semn ca micul GSi face intr-adevar parte din segmentul sportiv al Opel. Pacat de forma frumoasa, caci ele ii lasa in “bezna” pe pasagerii din spate si stirbesc vizibilitatea, mai ales atunci cand iesi cu spatele dintr-o parcare. Nefiricitii care iau loc pe bancheta vor sta cu capul in dreptul stalpului C al caroseriei ceea ce limiteaza si vizibilitatea catre exterior. Ca un side line, locul este multumitor in spate. In mica escapada cu Corsa mi-am “carat” in spate un amic de aproape 1.90 si nu s-a plans prea tare. Mi-a zis doar ca nu ne prea aude, pe cei din fata, fiindca boxele pentru spate sunt asezate langa coate si daca muzica e data mai tare are ceva probleme de auz. Bine, asta poate fi o bucurie pentru cei pasionati de muzica. Parcarile laterale se realizeaza cu mare usurinta la volanul Corsa-urilor in general. Noile modele au oglinzile mari, iar cursa lor este mai mult decat generoasa. Comenzile sunt plasate pe usa, astfel ca reglajul se face rapid si pozitia corpului ramane aceeasi pe durata setarilor. Asta gasesc ciudat la unele masini, cum sunt unele Toyota si Peugeot. Japonezii au boala de a monta comenzile pentru oglinzi in stanga volanului, iar 206-ele meu le are intre scaune. Mi s-a intamplat sa petrec mai mult timp cu aranjatul oglinzilor, doar img_0972pentru ca pozitia corpului se modfica atunci cand faceam setarile. Tot oglinzile astea mari iti permit sa vezi mai bine colturile spate ale masinii. Corelate cu directia precisa si usor de manevrat, oglinzile joaca un rol important in reusita manevrelor de parcare. La partea din spate, Corsa coupe se diferentiaza de modelul in cinci usi prin umerii proeminenti care izvorasc din usi si “imbraca” locurile din spate. Aceasta constructie spectaculoasa la exterior limiteaza, intr-o mica masura ce-i drept, spatiul alocat banchetei spate si cel destinat lunetei. Intorcandu-ma la pasagerii din spate, acestia nu au manere de care sa se poate sprijini in curbe sau atunci cand soferul isi redescopera pasiunea pentru pilotaj. In schimb, accesul inspre bancheta se face cu mare usurinta, gratie caroseriei inalte si a deschiderii ample ale usilor.

Display-ul computerului de bord poate fi vizionat de catre toti pasagerii, insa este imposibil de citit atunci cand soarele bate pe suprafata lui. Desi asta deranjeaza, mi-a placut cum a fost structurata afisarea informatiilor. Printr-o singura privire esti informat in timp real in legatura cu starea masinii si a pasagerilor: confortul climatic, consum mediu, instant, range etc.

img_0937

Mai am o problema legata de masinile mici. Nu stiu cum se face ca masinile mici, care se presupune ca se cer folosite in oras si ar trebui sa fie un fel de Samantha si sa-ti indeplineasca toata dorintele, nu au suporti de pahare cum trebuie. Ba sunt prea mici, ba sunt puse ca naiba. La Peugeot-ul meu le am pe capacul torpedo-ului. Cat de naspa…adica tre sa ma intind dupa bautura si sa-mi iau ochii de pe sosea si picioarele de pe pedale…si de parca asta nu ar fi indeajuns, usa de la torpedo incomodeaza pasagerul din dreapta. La Yarisul nou, suportii sunt camuflati sub aeratoarele laterale ale bordului. Cica pe timp de vara aerul rece din clima ar trebui sa tina apa sau sucul reci. Da, jumate din el, pentru ca cealalta jumate sta fix in bataia soarelui. La Corsa, suportii sunt la baza bordului, in fata schimbatorului de viteze. Daca nu e doza si e sticla de plastic sau pahar, bautura sta inclinata cu gura si dopul sprijinite de sistemul de climatizare si sunt astfel in dezechilibru, riscand sa cada oricand. Repet, daca ai doza de beutura e ok! Un alt mare lips al masinii sunt indicatoarele pentru temperatura apei si nivelul uleiului. Chiar daca ceasurile de bord arata sensational, s-ar putea sa afli prea tarziu de problemele pe care le are motorul tau.

img_1033

Pentru mine personal, Corsa se incadreaza in categoria “incomod pentru mai mult de doua persoane”. Mereu plec la drum cu bagaje multe, chiar si pentru cateva zile, iar majoritatea prietenilor mei imi urmeaza exemplul. Nu o singura data, ne-am trezit, chiar si doua persoane fiind, cu bagaje pe bancheta. Insa, niste oameni cu scaun la cap pot pleca linistiti intr-o scurta vacanta la volanul Corsei GSi. Dupa cum ziceam, scaunele sport sunt confortabile, iar pozitia laimg_0987 volan poate fi setata pentru orice tip de inaltime, atat in configuratie sport cat si confort, multumita curselor apreciabile ale directiei si scaunelor. Cutia de viteze cu sase trepte este foarte comoda la drum lung, iar viteza de croaziera poate fi cu usurinta 130 km/h. In regimul asta Corsa va consuma pana in 8.5 litri de benzina pentru a parcurge 100 km, cu mentiunea ca AC-ul este tot timpul pornit. Marele compromis este spatiul pentru bagaje, limitat la 285 litri. Podeaua dubla a portbagajului permite stocarea in siguranta de obiecte fragile sau care nu sunt neaparat necesare pana la destinatie, recipienti cu mancare, plase de cumparaturi, lap top-uri etc. Asta e super misto, daca te gandesti ca mai pleci de la parinti cu o oala de ceva sau un cos cu oua.

Costurile sunt o alta poveste. GSi nu este o masina chiar pentru oricine. La 18.240 euro cu TVA intra pe teritoruiul “regelui” cu 200 CP Clio RS , care se invarte undeva in jurul a 20.000 de euro cu TVA. Tot la 18.000 de euro, Citroen ofera varianta de 152 de cai a lui C4 coupe, dotat tot cu o motorizare de 1.6 litri.

Hai sa recapitulam si sa tragem concluziile. Sper sa nu-mi fi scapat ceva. Dai cam 15.328 de euro (fara TVA) si primesti o masina mica, de oras, al carei motor dezvolta 150 CP, “condimentata” cu o lista de dotari completa. Corsa GSi demonstreaza ca o masina sport poate fi ambalata intr-o cutie mica, comoda, care poate fi manevrata cu usurinta intr-un regim de exploatare normala. Pretul (18.240 cu tva/15.328 fara tva) este insa principalul dezavantaj. Ca si Fiesta ST, GSi intra intr-o categorie de pret competitive, unde pentru 2.000 de euro mai mult poti primi si 200 de cai, iar pentru aproximativ aceiasi bani o caroserie mai mare si, in consecinta, mult mai practica.

 

Acest test a fost realizat in Septembrie 2008 pentru Revista AutoExpert.

 

Text & Foto: Radu Borcea / curtea interioara a Cetatii Fagarasului – Muzeul Valeriu Literat

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s