In garaj

Fiat Bravo 2.0 Multijet 16v 165 CP Sport


Uneori frumusetea e menita sa se piarda in spatele inteligentei. Iar asta se intampla atat de firesc incat nimeni nu se declara afectat, nici macar frumusetea cea vanitoasa. Va spun pe cuvant, pentru ca recent am fost martorul unei astfel de scene… Protagonistii? Fiat Bravo si motorizarea lui Multijet de 165 de cai… Fiat Bravo nu e nici urata, nici comuna, nici rapitor de frumoasa (cum sunt Delta de exemplu, sau 159, sau C5), ci este un echilibru de forme armonioase, venite din zone si perioade diferite. In schimb, sub capota vine cu o motorizare diesel Euro 5, ce stabileste un raport excelent intre performante si consum.

Tehnologia Multijet

Dar inainte de a intra in paine va propun sa ne reamintim ca Fiat este creditat ca parintele motorizarii tip Commonrail, primii pasi inspre revolutionara tehnologie fiind facuti inca din anii `80 alaturi de Magneti Marelli. Spre finalul procesului de conceptie, sistemul a fost perfectat de Bosch si introdus in 1997 pe Alfa Romeo 156 JTD. Inca din stadiul incipient, JTD-urile au concurat cot la cot cu motorizarile pe benzina pe toate fronturile, pastrand in acelasi timp si calitatile pentru care un diesel era recunoscut: cuplul apreciabil, consumul scazut, fiabilitatea si durata mare de viata. Eforturile companiei in dezvoltarea motorizarii commonrail au fost recunoscute in 2002, cand Fiat a primit prestigioasa distinctie Economist Innovation Award, la categoria Energie si Mediu. Noua generatie de propulsoare Multijet se distinge printr-o noua unitate de control electronic si noi injectoare. Spre deosebire de JTD-uri, Multijeturile reduc durata de timp dintre injectii de la 1500 la 150 de milisecunde si pompeaza mai putin combustibil – de la 2 milimetri cubi, la 1. Unitatea electronica de control monitorizeaza trei parametrii (rotatiile pe minut ale motorului, cuplul cerut de sofer si temperatura lichidului de racire) in functie de care dozeaza arderea.

Din luna noiembrie a anului 2008, Fiat Bravo este dotat cu o noua motorizare Multijet cu filtru de particule. Dupa cum spuneam, motorizarea indeplineste normele de poluare Euro 5 si dezvolta 165 de cai. Desi Fiat este lider in lume in ceea ce priveste dezvoltarea motoarelor diesel, aceasta optiune vine relativ tarziu, VW-Audi oferind de ceva vreme dieselul 2.0 de 170 de cai. Chiar si asa, Fiat este unul dintre constructorii care nu au dezvoltat masina tractor, ci masina masina, care e comoda, flexibila si performanta.

Simpatic si Antipatic

Nu are cum sa nu-ti placa Bravo-ul asta. Accelereaza foarte bine, sta la fel de bine pe sosea si consuma putin, desi tu nu o ierti. In aproape 800 de kilometri am inregistrat un consum mediu de 8 litri, iar dorintele de noutate m-au dus pe serpentine, pe autostrata, prin colturi nemaivazute al Bucurestiului si pe drumuri intortocheate de munte. Toate astea la viteze ce au ajuns pana la 160 km/h. Masina e si foarte silentioasa, mai ales la viteza mare. Sa fie de vina aerodinamica foarte buna a caroseriei?Iti gasesti pozitia ideala in spatele volanului cu mare usurinta. Volanul iti pica foarte frumos in maini si comenzile sunt asezate unde trebuie pe brate si sunt destul de mari ca intindere, astfel ca ti-e imposibil sa apesi aiurea. Nu mi-a placut lipsa unui maner sau a unei solutii prin care sa poti ridica portbagajul fara sa te murdaresti. In mod normal ar trebui sa te poti ajuta de sigla din spate pentru a ridica usa portbagajului, insa nu e prea placut sa atinge cromul/fierul din care e facuta la -18 grade. In plus, nici nu e foarte aderenta. Alta chestie care nu mi-a placut este pozitionarea luminii de marsalier si a lampii de ceata in „casa” placutei de inmatriculare. Mi se pare mult prea jos si greu vizibil daca masina este murdara sau parcata la o diferenta de nivel fata de sosea. In schimb, farurile si stopurile sunt foarte mari si desenate foarte misto. Sunt vizibile de la mare departare pe timp de noapte, indiferent ca pui frana sau semnalizezi.

Usile mari iti faciliteaza accesul in masina, chestie apreciata la maxim de matusile si bunicile mele, care de la o anumita varsta nu mai sunt atat de mobile ca-n vremurile bune si privesc urcatul in masina ca pe o adevarata aventura. Mai mult decat atat, desi masina este destul de joasa si scaunele sunt usor profilate, te dai jos foarte usor din ele. Si, oalta chestie pe care o apreciez, sunt astfel pozitionate incat piciorul nu ti le loveste niciodata de caroserie. Atat masina cu care merg zilnic, cat si masina mea personala au pragurile foarte late sau scaunele foarte inalte, astfel ca te trezesti cu piciorul lipit de caroserie si implict ci pantalonii murdariti, fara sa-ti dai seama.

Apreciez materialele din Bravo. Interiorul lui e unul dintre cele mai bune pe care le-am vazut pana acum. Toata partea superioara este capitonata intr-un material moale, lumina nu se reflecta si nimic nu zornaie. Si e si destul de aerisit. Sunt deja doua lucruri pe care Noua Astra, de exemplu, nu le face. Mi-a placut ca nu te lovesti cu genunchii de bord si ceasurile de bord sunt din acelasi film cu toata partea din fata a exteriorului. Botul alungit extraordinar de sportiv e completat de ceasuri simple, pe fond inchis, cu inele cromate, care sunt elegante, dar in acelasi timp dinamice. Bravo e una dintre acele masini sustinute de detalii. Daca vrei sa ai aproape telefoanele, le poti pune in cotiera usii soferului. Manerul usii este adanc si capitonat cu un material cauciucat, astfel ca telefoanele stau foarte bine acolo, fara a avea grija ca ar putea sa zboare la prima curba.

Vizibilitatea in luneta mi s-a parut ciudata, oglinzile sunt exact ce trebuie. Au o forma simpla, orientata mult inspre ergonomie si nu simt estetic. Asta e o alta chestie pe care am observat-o la Fiat. Italienii nu se joaca cu elementele importante de siguranta ale masinii. Dupa cum v-am zis, farurile sunt mari, iata si oglinzile, bordul este moale…

Nu ma prea pricep la motoare si la ce inseamna costuri de intretinere, insa recomand diesel-ul asta pentru consum si pentru cum te face sa te simti la drum lung. Ai certitudinea ca atunci cand te iei la tranta cu pedala de acceleratie lucruri mari se intampla. Plus, nu mi s-a parut zgomotos si, peste toate astea, un consum de 8 litri mi se pare mai mult decat de bun simt.

Multumesc Fiat – AutoItalia pentru sprijin. Mai multe informatii despre Fiat Bravo veti putea gasi aici.

Anunțuri
Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s