Articole, In garaj

In lumea asta mare exista oameni nascuti pentru a fi mareti, iar din postura asta intorc favorul providentei prin rezultatele legendare ale muncii lor. Aceasta este si povestea lui Alec Issigonis si a MINI-ului sau, o masina nascuta in criza, desenata pe un servetel si devenita fenomen.

Nu aveam mai mult de 7 ani cand am vazut primul MINI in paginile unei reviste, iar imagina acestei mici masini mi-a ramas intiparita in minte. Nu semana cu nimic din ce vazusem pana atunci si avea un parfum vechi, ce ma trimitea cu gandul la Wartburgul-ul 311 ruginit al unor vecini din bloc. Si totusi era o masina noua… un MINI Cooper S MK VII, in British Racing Green.

Sapte ani mai tarziu l-am vazut in Dorobanti si inima mi-a luat-o la goana. Am stat langa el minute bune, care au parut secunde si l-am sorbit din priviri fara a-l atinge, parca din teama de a nu strica ceva. Ducandu-ma acasa am aflat adevarata poveste a masinii din reviste: masina asta e legenda.

Cu pielea toata gaina, dupa aproape 10 ani si numeroase interactiuni cu MINI, raman acelasi copil de la prima noastra intalnire. Ma bucur prin toti porii cand urc la volanul uneia si cand o vad pe strada imi insenineaza ziua. Gasesc ciudat cum in mijlocul revolutiei estetice prin care trece industria auto MINI ramane la fel de actual, fara schimbari dramatice.

IMAG3774

Laureata a locului 2 in topul automobilelor emblematice ale secolului 20, dupa Ford Model T si inaintea lui Citroen DS si a lui VW Beetle, MINI a fost raspunsul British Motor Corporation la criza carburantului din anii `50. Din capul locului MINI nu a fost o masina normala. Specificatiile proiectului spuneau ca masina trebuie sa incapa intr-o cutie de 3×1.2×1.2 metri, rotile mici au fost impinse excesiv inspre extremitatile caroseriei (de unde si manevrabilitatea remarcabila), iar usa portbagajului se deschidea in jos pentru ca spatiul de incarcarea sa fie accesibil in spatii inguste si obiecte lungi sa poata fi transportate cu capacul deschis ca punct de sprijin. In final 80% din suprafata podelei era destinata pasagerilor.

Anii au trecut si liniile simple de pe servetel au fost adaptate subtil pentru a face loc rigorilor de siguranta si prestanta ale vremii. Incet, dar sigur, MINI a depasit stadiul de masina simpatica si este astazi una dintre cele mai tehnologizate automobile. Scopul sau s-a schimbat insa, si de la masina ieftina, care sustine cresterea inceata a economiei, MINI este astazi un model de lifestyle, o masina spectaculoasa, deloc ieftina, construita in jurul celor mai noi tehnologii.

Am spus-o si o voi mai spune: sa conduci MINI e o bucurie. Am petrecut patru zile la volanul noului Cooper si am parcurs impreuna aproape 800 de kilometri, suficient incat sa va pot spune ca MINI ramane cea mai tare jucarie de oameni mari pe care ti-o poti cumpara.

IMAG3724

MINI Cooper se maturizeaza frumos si iese in forta din umbra masinilor simpatice de oras jucause preferate doar de tineri pentru a ocupa un loc fruntas in liga masinilor adevarate. Calitatea materialelor si a finisajelor este desavarsita, iar instrumentarul de bord a fost repartajat pentru a fi mult mai usor de folosit. Turometrul si vitezometrul si-au reluat locul in fata volanului, iar butoanele ce actioneaza geamurile electrice se regasesc acum pe usi. Nu pot spune ca sunt fan al acestor schimbari intrucat stirbesc putin din stilul MINI cu care ma obisnuisem, insa le inteleg utilitatea.

Cele mai spectaculoase accente de la interior sunt contactul si LED-ul interactiv ce incadreaza display-ul de 8 inch. Daca collage_20150415001127176primul te duce cu gandul la masinile de curse, al doilea iti aduce un mare zambet pe fata atunci cand isi schimba culoarea in functie de setarile masinii. Scaunele sunt confortabile, insa as fi preferat ca sezutul ca coboare mai mult pentru un feeling care se reflecte mai mult caracterul masinii. Suspensia este rigida chiar si pentru aceasta varianta intermediara si, desi masina este stabila, drumurile lungi pot deveni obositoare din pricina vibratiilor venite din soseaua denivelata. Per total masina este silentioasa si foarte usor de condus. Oglinzile late (si foarte practice) si jantelele mari (fara de care estetica noului MINI ar avea de suferit) suiera cu toata puterea la viteze mari insa nu atat de tare cat sa deranjeze pasagerii.

Noul Cooper vine echipat cu o motorizare twin turbo de 1.500 cmc si 136 CP, silentioasa si vanjoasa, infratita cu o cutie manuala in sase trepte. Exista trei moduri de condus dintre care poti alege (Sport, Mid si Green) in functie de asteparile pe care le ai de la masina. Daca vrei IMAG3750sa admiri peisajul urban fara sa spargi pusculita atunci oricare dintre modulele MID sau Green sunt potrivite – directia este moale si masina se misca firesc, gestionand responsabil resursele de carburant in raport cu stilul de condus. Dar daca iti place sa crosetezi traficul si sa pleci primul de la semafor atunci iti recomand modulul Sport, ideal pentru un condus sportiv, depasiri si atacat virajele stranse de pe DN1A. Directia se intareste, motorul are mai multa vana si cutia cere ca treptele sa fie schimbate la turatii mai ridicate, totul pentru a-l transpune pe sofer intr-un cart, intr-o unealta sportiva precisa.

Am parcurs impreuna cu sprintenul MINI aproape 800 de kilometri, prin munti si vai, autostrazi si drumuri de tara, prin Bucuresti si Fagaras, in mod Sport si MID, iar cel mai bine m-am simtit in modul Sport. Cei 136 de caluti bavarezi sunt suficienti pentru a rula legal pe autostrada sau a iesi in frunte din ace de par si depasiri la deal. Consumul mediu, in ambele module se situeaza im jurul valorii de 6 – 6.5 litri/100 km.

IMAG3707

Recomand dotarea masinii cu senzori de parcare fata si spate. Stalpii A si C sunt grosi, iar parbrizul si luneta sunt inguste, astfel ca vizibilitatea e limitata. Spatiul pe bancheta din spate nu este mare. In spatele soferului de 1.80 metri inaltime (eu adica) doar un copil foarte mic ar mai putea sta, iar daca te gandesti la o vacanta cu multe bagaje sugestia mea este sa vizezi doar strictul necesar. Volumul portbagajului se situeaza sub competitori si poate acomoda un troller mare si doua plase medii.

IMAG3796

Desi stilul exterior iti aminteste de originalul MINI, lansat acum 50 de ani, la interior Cooper este mai tehnologizat ca niciodata. Telefonul se conecteaza la masina in 20 de secunde si, desi nu stie limba romana, MINI-ul iti va citi sms-urile cu voce tare intr-un accent adorabil, la auzul caruia nu te vei putea abtine din ras. Tot pentru ca e cam stangaci in intelegerea IMAG3717limbii noastre, MINI-ul nu prea proceseaza ce ii comanzi via voce atunci cand vine vorba de agenda telefonica, insa va schimba posturile radio sau filele din meniul de infotainment imediat ce il rogi sa o faca. Tot multumita conexiunii prin Bluetooth poti reda muzica de pe device-ul tau, fara sa-ti fie tema ca vei termina rapid bateria. MINI are la interior conexiune prin USB sau jack-jack astfel ca orice device poate fi conectat la masina sau incarcat cu mare usurinta. Cea mai facila varianta, din punctul meu de vedere, ramane stick-ul de memorie, in care stau indesate sute de track-uri.

Va voi lasa sa descoperiti singuri pretul distractiei, dar va voi spune ca, desi cu banii astia, poti cumpara un X5 second hand, niciun 4×4 nu se compara cu aceasta jucarie ce promite sa bata mereu acelasi pas cu moda.

Ca plusuri voi lista tinuta de drum, tehnologia prezenta la bord, calitatea asamblarii si design-ul. Minusurile masinii sunt dupa parerea mea spatiul restrans in spate si pretul de achizitie piperat.

IMAG3771_20150318231056818 IMAG3727 IMAG3634_20150318115905166 collage_20150415000436062

Standard

Lasă un comentariu